Frågor och Svar
Kan Evanda erbjuda assistans som uppfyller dina behov och förväntningar?
Kvalitet i vårt arbete bestäms av DIN upplevelse, och endast av DIN upplevelse. Därför är vikten av flexibilitet och gehör för dina behov så otroligt viktigt för oss!
Vi strävar efter att uppnå upplevd kvalitet genom att lyssna på dig och förstå dina behov och förväntningar, tillämpa det i det dagliga arbetet och ständigt arbeta med att förbättra oss i att möta dina behov och förväntningar.
Du Ska ha kontroll över DIN assistans, vara delaktig, känna dig trygg och uppleva tillit till de som finns där för att hjälpa dig.
Med det sagt är vi mänskliga och kan göra fel. Upplever du något du inte är riktigt nöjd med? Hör av dig till oss eller fyll i formuläret så tar vi tag i det MED EN GÅNG.
I den här videon får du en kort introduktion om arbetsmiljön.
Evanda les ofrece asistencia personal.
Es para ti que necesita ayuda en tu dia a dia.
Ejemplos de ayuda que puedas necesitar son al ducharte, comer y comunicarte.
Nosotros queremos darte una mejor vida simplemente.
Tenemos asistentes personales quien son los que te van a ayudar con lo que necesitas.
Tu escojes quien es la persona que va a ser tu asistente.
Si quieres asistencia personal debes tener un permiso de acuerdo con LSS. Te ayudamos a obtenerlo, la ayuda es gratuita.
Si quiere saber mas nos puedes llamar, pasar por nuestra oficina, enviarnos un correo electronico o llenar el formulario.
Quieres saber mas sobre asistencia personal?
Evandas numero: 0720715580
Evandas correo electronico: info@evanda.se
Lite förenklat kan man säga att en personlig assistent hjälper en person med funktionshinder att göra det han eller hon skulle ha gjort utan sitt funktionshinder. Det kan handla både om vardagssysslor och nöjen.
Det är alltid önskemål och behov hos personen som du arbetar för som styr ditt arbete.
Yrket personlig assistent kan passa många olika människor, men personliga egenskaper som lyhördhet och flexibilitet väger tungt.
På vår hemsida finns det mycket information gällande yrket personlig assistent så klicka gärna runt och ta del av informationen, och lyssna på LSS-Poddavsnitten som handlar om just det.
Vi tror inte att vi som jobbar på kontoret vet hur du vill att din vardag ska se ut. Vi vet att du vet det! Vi anpassar din assistans efter dina behov, önskemål och krav.
Vi tror inte att vi som jobbar på kontoret vet hur du vill att din vardag ska se ut. Vi vet att du vet det! Vi anpassar din assistans efter dina behov, önskemål och krav.
Evandas PersonalPortal är ett viktigt hjälpmedel för dig i ditt arbete och syftar till att samla all information du behöver på samma ställe. Du finner bland annat handböcker med rutiner och riktlinjer samt blanketter och annan viktig information på denna sida.
Tänk på att dessa dokument är för medarbetare inom Evanda Assistans och att inte låta obehöriga läsa och använda dessa dokument.
Saknar du något eller ser något som inte ser rätt ut, kontakta din närmaste chef.
Vi tror inte att vi som jobbar på kontoret vet hur du vill att din vardag ska se ut. Vi vet att du vet det! Vi anpassar din assistans efter dina behov, önskemål och krav.
Varje arbetsplats har en ansvarig person kopplad till sig som har full koll på personalfrågor, lagar och regler samt administrativa frågor. Det går alltid, dygnet runt, att få tag på någon ansvarig från Evanda genom jourtelefonen.
Varje arbetsplats har en ansvarig person kopplad till sig som har full koll på personalfrågor, lagar och regler samt administrativa frågor. Det går alltid, dygnet runt, att få tag på någon ansvarig från Evanda genom jourtelefonen.
Varje arbetsplats har en ansvarig person kopplad till sig som har full koll på personalfrågor, lagar och regler samt administrativa frågor. Det går alltid, dygnet runt, att få tag på någon ansvarig från Evanda genom jourtelefonen.
Evanda tarjoaa henkilökohtaista apua.
Se on sinulle, joka tarvitsee apua arjessa.
Esimerkiksi saatat tarvita apua suihkussa, syömisessä ja kommunikoinnissa.
Henkilökohtaisen avun tavoitteena on antaa sinulle hyvä elämä.
Meillä on henkilökohtaisia avustajia, jotka auttavat sinua tarvitsemassasi.
Voit valita kuka on henkilökohtainen avustajasi. Jos haluat henkilökohtaista apua, sinun on tehtävä päätös LSS: n mukaan.
Voimme auttaa sinua hakemaan sitä.
Apu ei maksa mitään.
Jos haluat tietää enemmän meistä, voit soittaa, käydä meillä, lähettää sähköpostia tai täyttää alla olevan lomakkeen.
Haluatko tietää enemmän henkilökohtaisesta avusta?
Evandan puhelinnumero: 0720715580 Evandan sähköposti: info@evanda.se
Kolla denna video...
Det ska inte vara krångligt att hålla koll och ha insyn i din assistans. Vi använder oss av digitala hjälpmedel för att spara tid för dig och säkerställa att assistansen utförs och redovisas korrekt och i rätt tid.
Det ska inte vara krångligt att hålla koll och ha insyn i din assistans. Vi använder oss av digitala hjälpmedel för att spara tid för dig och säkerställa att assistansen utförs och redovisas korrekt och i rätt tid.
Det ska inte vara krångligt att hålla koll och ha insyn i din assistans. Vi använder oss av digitala hjälpmedel för att spara tid för dig och säkerställa att assistansen utförs och redovisas korrekt och i rätt tid.
I djungeln av rättigheter och skyldigheter gällande din rätt till assistans är vi kostnadsfritt behjälpliga.
I djungeln av rättigheter och skyldigheter gällande din rätt till assistans är vi kostnadsfritt behjälpliga.
I djungeln av rättigheter och skyldigheter gällande din rätt till assistans är vi kostnadsfritt behjälpliga.
Our main ambition and goal is to simplify the everyday life for any human being regardless of their age, gender or cultural background who are in need of care.
Examples of the care and assistance you may need and will get from us are showering, eating, and communicating.
We simply want to give you a better life.
We have trained staff that will help you with what you need.
You have the possibility to choose your own Evanda care giver/s.
If you are in need of and want personal assistance you must have a permit according to LSS. We help you to obtain it, its free of charge.
If you want to know more you can call us, stop by our office, send us an email or fill out the Contact us (Kontakta oss) form.
Do you want to know more about Evanda disability care?
Evandas number: 0720715580
Evandas email: info@evanda.se
Se videon.
Självklart är Evanda Assistans kopplade till ett kollektivavtal för att vara en trygg och seriös arbetsgivare. Vi följer Almega Vårdföretagarnas kollektivavtal Personlig assistans.
Kollektivavtalet styr allt från bestämmelser gällande anställningsformer, löner och arbetstider till lagstadgad semester, uppsägning samt vad som gäller om du råkar bli sjuk, arbetslös eller gå i pension.
Om du ska arbeta hos någon som är under 18 år så måste du före första passet visa upp utdrag ur belastningsregistret. Du beställer det på Polisens hemsida och använder blanketten som heter utdrag ur belastningsregistret – personal som utför vissa insatser åt barn med funktionsnedsättning.
Det kan ta ett par veckor att få utdraget så se till att du beställer det så snabbt som möjligt så att du kan komma igång arbeta snabbare.
Tänk på att vara väl förberedd och fundera på varför du vill jobba som personlig assistent. Är det så att du tycker om att jobba med människor och hjälpa andra att ha en meningsfull vardag? Är du flexibel i hur ditt arbete är upplagt och är lyhörd för andra människors behov och önskemål? Då kan detta vara ett perfekt yrke för dig!
Glöm inte att begära ut utdrag ur polisregister i god tid så att du slipper väntetiden.
För att du ska ha möjlighet att få ansökan om personlig assistans beviljad måste du tillhöra LSS, Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Och det gör du om du om du tillhör en så kallad personkrets. På vår hemsida finns det mycket information om detta som du kan ta del av. Bland annat beskrivs lagen samt rättigheter och skyldigheter i LSS-Podden.
Det är lite svårt att särskilja hjälpen man får genom LSS från insatserna som finns genom SoL, Socialtjänstlagen. Socialtjänstlagen innefattar andra insatser, exempelvis hemtjänst och ekonomiskt bistånd, och det går alltså inte att ansöka om personlig assistans genom den.
Om du skickar in en skriftlig ansökan och råkar skriva att du vill ansöka om personlig assistans enligt Socialtjänstlagen kommer inte din ansökan att kasseras utan myndigheten har skyldighet att rätta eventuella fel och brister och kommer sannolikt höra av sig till dig för att hjälpa till att rätta det.
Evanda Assistans erbjuder gratis hjälp och rådgivning gällande dessa frågor och du är välkommen att kontakta oss.
Evanda Assistans strävar efter individuella lönesättningar och beaktar kundens behov även i lönefrågan. Minimilönen är reglerad i kollektivavtalet och den genomsnittliga lönen ligger i allmänhet på samma nivå som inom motsvarande service- och omsorgsyrken.
I första hand kan du som assistent ha en anställning för viss tid så länge assistansuppdraget varar eller en anställning per arbetad timme – timanställning.
Anställning för så länge assistansuppdraget varar löper på så länge kunden, till vilken anställningen är kopplad, har behov av eller rätt till personlig assistans, eller till dess att särskilda skäl kräver att anställningen upphör. Mer information finns i kollektivavtalet. Du har en bestämd tjänstgöringsgrad, arbetar enligt ett regelbundet schema och har rätt till betalda semesterdagar.
Vid Anställning per arbetad timme – timanställning skrivs anställningen till en given tidsperiod som arbetsgivaren och arbetstagaren kommer överens om. Du har normalt inte en bestämd tjänstgöringsgrad eller ett regelbundet schema. Du har inte betalda semesterdagar utan får din semesterersättning intjänad och utbetald löpande med din lön.
Uppsägningstiden för en personlig assistent är en (1) månad om kunden inte längre har behov av eller rätt till personlig assistans. I andra fall är uppsägningstiden 14 dagar, enligt kollektivavtal.
Enligt kollektivavtal är arbetstiden för en heltidsanställd bestämd till i genomsnitt 40 timmar per vecka. Maximal arbetstid inklusive mertid, övertid och jourtid/väntetid får vara i genomsnitt 48 timmar per vecka.
Utlägg är en kostnad som kan uppstå i ditt arbete hos kund. Det kan till exempel vara inträde till aktiviteter. I assistansersättningen finns det utrymme för dessa omkostnader men det är självklart reglerat till vad och hur det får användas av Försäkringskassan. Har du frågor eller funderingar kring vad som räknas som ett utlägg kan du kontakta oss.
För att du ska få ersättning för utlägget du har gjort ska alla kvitton skickas in till huvudkontoret/din närmsta chef senast den 10:e för att utbetalningen ska vara garanterad till nästkommande löneutbetalning. Du ska även ange ändamålet för inköpet och, arbetar du hos flera kunder, ska det även framgå vilken arbetsplats/kund kvittot gäller för.
Att få hjälp i form av personlig assistans kostar ingenting för dig. Kostnaden för utförandet av dina beviljade insatser betalas av bland annat din hemkommun eller Försäkringskassan. Detta är helt oberoende av din inkomst eller förmögenhet.
Du väljer själv vem som ska utföra dina beviljade insatser. Det finns många alternativ att välja mellan och du kan välja om du vill ha en privat utförare, kommunalt alternativ, kooperativt eller annat upplägg. Du kan även välja att vara din egen arbetsgivare. Du kan antingen söka informationen på nätet eller ringa oss så berättar vi mer om de olika alternativen.
Vi har en informationsfilm om hur valet eller bytet av utförare går till och den kan du se här.
Ja. Hos oss på Evanda Assistans har föräldrar och anhöriga samma anställningsvillkor och möjlighet till utbildning och handledning som övriga anställda.



